
Segmenty samochodów: wybierz coś dla siebie
Data publikacji: 2024-12-22 05:01:30 | ID: 6584bfb19fcb6 |
Każdy z nas stanie prędzej czy później przed takim wyborem. Muszę kupić samochód, ale jaki jest mi potrzebny? Obecnie oferta producentów jest bardzo rozbudowana, a większość z nich ma modele reprezentujące różne klasy samochodów. Wobec tego, każdy znajdzie coś dla siebie, jednak najpierw musi określić co konkretnie potrzebuje. Spektrum samochodów rozpoczyna się od mniejszych propozycji typowych do miasta, przez pośrednie kompakty, po limuzyny i SUVy klasy wyższej, które sprawdzą się na trasach. Dodatkowo mamy do wyboru wiele rodzajów napędów, które też mocno wpływają na nasz wybór. W końcu wersja silnikowa i to na którą oś trafia napęd też mocno definiuje dane auto.
Auta klasy mini (Segment A)
Jest to najmniejsza klasa samochodów, które są naprawdę małe. Nierzadko miejsca dla pasażerów z tyłu nie ma wcale, lub jest go bardzo ograniczona ilość. Bagażnik, także pozwoli jedynie na zakupy, a auto nie sprawdzi się na dłuższym wyjeździe. Moc to zazwyczaj maksymalnie 80-100 koni mechanicznych, co, także ogranicza dynamikę. Jednak to co jest wadą, może też być zaletą, więc wymiary auta pozwalają na świetną manewrowość, a autem klasy mini bardzo łatwo jest znaleźć miejsce parkingowe.
Zajmują też mało przestrzeni, co w warunkach miejskich jest ważne. Niekiedy praktyczność zwiększa fakt zastosowania dwóch par drzwi, dzięki czemu wsiadanie do tylnego rzędu jest dużo łatwiejsze. Typowi przedstawiciele tego segmentu to Smart Fortwo, Renault Twingo czy Volkswagen up! Tutaj raczej nie natkniemy się jeszcze na uterenowione odpowiedniki, jednak niektórzy producenci oferują pakiety wyposażenia podnoszące ich najmniejsze modele i dodające kilka smaczków stylistycznych.
Auta miejske (Segment B)
Tutaj samochody są zauważalnie większe i praktyczniejsze, a nadal zachowują przy tym bardzo zgrabne wymiary, dzięki czemu są łatwe do użytkowania w mieście. Dzięki większym wymiarom, dużo lepiej podróżuje się z tyłu, a samochód pozwoli, także na w miarę znośny wyjazd w dłuższą trasę w więcej niż dwie osoby. Typowymi przedstawicielami tego segmentu są Volkswagen Polo, Ford Fiesta czy Skoda Fabia.
Możemy też wyróżnić miejskie SUVy, czyli crossovery, które wyróżniają się uterenowionym usposobieniem, jednak nie są to pełnoprawne terenówki. Bardzo rzadko mają napęd na 4 koła, który jest niezbędny w terenie, a zazwyczaj pozwalają jedynie na wygodniejsze wsiadanie i pewniejsze pokonywanie przeszkód takich jak progi zwalniające. Crossovery stały się popularne zwłaszcza w ostatnich latach i powoli wypierają minivany i miejskie kombi, jako ich następcy. Typowymi przedstawicielami segmentu crossoverów są Peugeot 2008, Volkswagen T - Cross, Renault Captur czy Kia Stonic.
Auta kompaktowe (Segment C)
Tutaj wkraczamy w jeden z najpopularniejszych segmentów samochodów. Kompakty są czymś pośredniczącym pomiędzy samochodami miejskimi, a autami na trasy. Są nadal dość małe i zwrotne, jednak ich wymiary i przestrzeń w środku pozwalają na wygodne podróżowanie czy wyjazd na wakacje. Ich bagażnik też jest zazwyczaj dość pojemny. Wszystko zależy też od rodzaju nadwozia.
W klasie aut kompaktowych do wyboru będą zazwyczaj hatchbacki (także 3 drzwiowe), kombi oraz sedany. Typowymi przedstawicielami są Volkswagen Golf, Kia Ceed czy Ford Focus. Podobnie jak w klasie aut miejskich, także i tutaj możemy wyróżnić uterenowiony odłam SUVów. Jego typowymi przedstawicielami są Volkswagen T - Roc, Peugeot 3008 czy Kia XCeed.
Auta klasy średniej (Segment D)
Auta klasy średniej są już sporo większe i nadają się głównie do użytkowania na dłuższych dystansach. Zazwyczaj występują w odmianach nadwozia typu sedan, kombi czy coupe. Nie są już tak zwrotne w mieście, nadal jednak pozwalają na wygodnie manewrowanie w nim. Wybór jest tutaj jeszcze większy, ponieważ jest to również jeden z najbardziej popularnych i uniwersalnych segmentów.
W przypadku użytkowania typowo na trasach warto się zaopatrzyć w silnik diesla, który pali bardzo mało i pozwala zaoszczędzić sporo na paliwie. Obecnie do wyboru mamy tutaj multum możliwości napędowych, możemy skonfigurować auto klasy D zarówno w wersji benzynowej, hybrydowej, diesla, a, także jako auto elektryczne. Napęd może trafiać na przód, tył lub na wszystkie koła.
Ten ostatni pojawia się zwłaszcza w mocniejszych wersjach i segmencie premium klasy D, który posiada wyższy standard wykończenia, mocniejsze wersje silnikowe oraz lepsze wyposażenie od standardowych odpowiedników. Przykładowymi przedstawicielami segmentu D są Peugeot 508, Volkswagen Passat czy Audi A4. Podniesionym odpowiednikiem segmentu D są SUVy wielkości odpowiadającej zwykłym autom klasy D. Przykładowymi przedstawicielami są Mercedes - Benz GLC, Audi Q5 czy BMW X3.
Auta klasy wyższej (Segment E)
Auta klasy wyższej są już zazwyczaj sporo droższe i większe. Często ciężko jest zakwalifikować czy auto należy do segmentu D czy E. Zazwyczaj występują w odmianach nadwozia typu sedan, kombi czy coupe. Głównie używane są w celu częstego pokonywania tras, a, więc pokonują rocznie sporo kilometrów. Wobec tego są bardzo wygodne, dobrze wykończone i mają sporo dodatkowego wyposażenia.
Są mniej poręczne w mieście, jednak dzięki licznym asystentom jazdy, manewrowanie nimi nie jest znacznie utrudnione. Tutaj, także mamy do wyboru pełnego spektrum napędów, jednak bardzo popularne są diesle i hybrydy. Typowymi przedstawicielami tej klasy premium są Audi A6, BMW Serii 5, Mercedes Klasy E czy Jaguar XF. Tutaj uterenowionymi odpowiednikami też są SUVy, tym razem reprezentowane przez Mercedesa GLE, BMW X5 czy Porsche Cayenne.
Auta luksusowe (Segment F)
Najwyższą kategorią, jeśli chodzi o wielkość auta są samochody luksusowe. Są to zazwyczaj długie limuzyny, nastawione na użytkowanie w trasie, jednak podobnie jak w segmencie E, ich naprawdę wyjątkowe wyposażenie pomaga kierowcy we wszystkim, a nawet w poruszaniu się po mieście. Luksus w środku jest ogromny, a często koszty samych opcji wyposażenia idą w setki tysięcy. Nie można też tego typu samochodów kwalifikować w kwestii długości, ponieważ ta może się bardzo różnić.
Tutaj do wyboru, także mamy pełne spektrum napędów, dzięki czemu każdy znajdzie coś dla siebie. Pożądane są zwłaszcza duże silniki typu V8 i V12. Rzadko w tej klasie znajdą się kombi, głównie znajdują się tu limuzyny i coupe. Typowymi przedstawicielami są Mercedes Klasy S, Audi A8, BMW Serii 7, Jaguar XJ, Rolls - Royce Ghost czy Phantom. Również tutaj dotarła moda na SUVy. Pojawia się ich na rynku coraz więcej, a poziomem wygody i wykończenia niekiedy przebijają limuzyny. Typowymi przedstawicielami luksusowych SUVów są BMW X7, Rolls - Royce Cullinan czy Mercedes - Benz GLS.
Auta sportowe (Segment S)
Auta sportowe charakteryzują się zwłaszcza innym charakterem niż pozostałe klasy. Nie są zaprojektowane w celach praktycznych czy przeznaczone do użytkowania w mieście czy trasach. Ich głównym przeznaczeniem jest dostarczenie kierowcy jak największej przyjemności z jazdy, a, także osiąganie niesamowitych przyspieszeń. Udaje im się to przez stosowanie opływowych kształtów karoserii, fakt, że samochody sportowe są bardzo niskie oraz mocne silniki. Raczej nie znajdziemy tutaj silników diesla, a napęd trafia głównie na tył lub na cztery koła w celu osiągnięcia jak najlepszych osiągów.
Najczęściej auta sportowe są dwuosobowe, jednak zdarzają się inne przypadki, które pozwalają na zajęcie tylnych miejsc. Niestety zazwyczaj są one raczej teoretyczne i nikt nie będzie tam podróżował na dłuższą metę. Bagażnik też zazwyczaj jest mocno ograniczony, przez co auto nie będzie idealnym towarzyszem dalekich wypadów. Wszystko to jest jednak nieważne, jeśli auto ma fantastyczne osiągi i prowadzenie, co zazwyczaj się spełnia w przypadku aut sportowych.
Wielu producentów stara się mieć takie modele w ofercie, jednak przede wszystkim górują tu egzotyczne marki, których większość oferty stanowią auta sportowe. Jednak nie wszystkie auta sportowe konkurują ze sobą, podział wewnętrzny w tym segmencie jest duży, w związku z tym konkurencję należy rozpatrywać pomiędzy konkretnymi modelami. Auta sportowe można w dużym uproszczeniu podzielić przez ich wielkość, moc, rodzaj zastosowanego napędu i silnika, czy rodzaj nadwozia.
Auta sportowe są zazwyczaj oferowane jako coupe i cabrio, które są najłatwiejsze do zastosowania, gdy potrzeba opływowego nadwozia i niskiej masy. W celu ograniczenia tej ostatniej, często rezygnuje się z bogatego wyposażenia i niektórych udogodnień. Typowymi przedstawicielami tej klasy są Ferrari, Lamborghini i Porsche.
Kilka słów w celu podsumowania
Wszystko zależy od tego czego się szuka. Bez wątpienia początkujący kierowcy, szukający pierwszego miejskiego auta skierują się w kierunku Segmentu A i B. Gdy ktoś potrzebuje więcej praktyczności, a auto będzie też używane na trasach czy podczas wypadów wakacyjnych gdzie potrzeba więcej praktyczności, zwróci się ku segmentom C i D. Gdy ktoś jest nastawiony jeszcze mocniej na trasy i chce przy tym sporo luksusu, bez wątpienia zwróci się ku segmentowi E i F, gdzie otrzyma najwięcej udogodnień i najbogatsze wyposażenie.
Gdy ktoś chce z jazdy jak najwięcej emocji, zwróci się ku samochodom sportowym, które zapewnią niesamowite osiągi i przyjemność z jazdy. Usportowione modele są też dostępne w przypadku każdego segmentu. Już od segmentu A, niektórzy producenci wprowadzają do oferty mocniejsze wersje, które zapewniają lepsze osiągi i prowadzenie. Ciekawiej robi się w wyższych segmentach, gdzie mocniejsze wersje niekiedy osiągają lepsze wyniki przyspieszeń niż samochody sportowe.
Niestety jednak przez większą masę, zazwyczaj prowadzą się one sporo gorzej i nie dają takiej przyjemności z prowadzenia. Ta jest najwyższa w przypadku klasy hot - hatchy, opartych na autach segmentu B i C, które są lekkie, a dzięki mocniejszym silnikom i zmienionemu zawieszeniu, świetnie jeżdżą, zaskakując wielu kierowców. Dodatkowo na rynku są, także SUVy, które są podniesionymi odpowiednikami aut z niemal każdego segmentu.
Twoja ocena artykułu: Dokonaj oceny przyciskiem |