
Co to jest system zarządzania i proces zarządzania?
Data publikacji: 2024-11-27 19:40:21 | ID: 6584bf882414c |
System zarządzania to proces normująco - regulacyjny, którego elementami są aspekty: przedmiotowy, strukturalny, funkcjonalny, instrumentalny.
- Przedmiotowy: podstawa zarządzania; jednostki zarządzania, stanowiska kierownicze, stanowiska doradcze, organy kolegialne, itp.
- Strukturalny: forma zewnętrzna, budowa wewnętrzna – struktura elementarna, funkcjonalna i hierarchiczna. Funkcjonalny: funkcje zarządzania, układy informacyjno - decyzyjne.
- Instrumentalny: zbiór czynników decyzyjnych, instrumenty ekonomiczno - finansowe, nakazowe, polityczne, metody i techniki, czynniki techniczne, komputeryzacja.
Funkcjonalny i strukturalny aspekt zarządzania
Strukturalny: forma zewnętrzna, budowa wewnętrzna – struktura elementarna, funkcjonalna i hierarchiczna. Funkcjonalny: funkcje zarządzania, układy informacyjno - decyzyjne.
Nowe obiekty zarządzania
- zaopatrzenie, produkcja, zbyt;
- zasoby: ludzie, finanse, czas, informacja;
- sytuacje: ryzyko, konflikt, kryzys;
- właściwości: jakość, elastyczność, kultura
Ewolucja istoty zarządzania
- powodowanie, aby inne rzeczy (ludzie) zachowywali się zgodnie z wolą zarządzającego
- proces synergiczny polegający na poszukiwaniu najlepszej kombinacji różnych zasobów firmy – uzyskanie efektu synergicznego
- proces zorientowany na osiąganie celów poprzez planowanie, organizowanie, motywowanie i kontrolowanie
- proces decyzyjny (podejmowania decyzji) – szkoła ilościowa
- sztuka osiągania celów z ludźmi, poprzez ludzi, dla ludzi
- zarządzanie jest wędrówką przez chaos, konstruowaniem rzeczywistości z idei, pomysłów, informacji, dostępnej wiedzy.
Pociągają za sobą kapitał. Wymogi, jakie spełnić muszą takie konstrukcje, określone są warunkami dyktowanymi przez konkurentów.
Cele a model efektywności zarządzania
Instrumenty zarządzania: zbiór czynników decyzyjnych, instrumenty ekonomiczno - finansowe, nakazowe, polityczne, metody i techniki, czynniki techniczne, komputeryzacja. Systemowe miary efektywności zarządzania, miary zewnętrzne: udział w rynku, panowanie nad zasobami; wewnętrzne: produktywność, zyskowność, integracja instytucji, sprawna komunikacja. Relacje firma a: rynek, dostawcy kapitału własnego, dostawcy dóbr materialnych, pracownicy. Efektywność analizowana w przekroju działalności dotychczasowej oraz z punktu widzenia rozwoju.
Obiekty oceny efektywności zarządzania
Modele osobowościowe – mało obiektywne i kompleksowe. Oceniają cechy pracownika, a nie to co i jak robi. Powinny być jedynie podstawą oceny. Modele behawioralne – obiektywne, podstawą jest co i jak pracownik robi, wskazują na sposób dochodzenia do wyniku. Nie są kompleksowe, bo pomijają efekty. Modele oparte na wynikach – tradycyjne (ocena na pod - stawie wskaźników), oceniające wykonanie zadań postawionych w postaci celu. Ocena efektów: 1) tylko partycypacyjne ZPC, 2)1 + cechy osobowościowe, 3)1 + ocena zachowań.
Szerokie i wąskie znaczenie zarządzania
Organizacyjna (behawioralna) ocena efektywności organizacji McGregor, Price, Lawless. Zmienne zależne skorelowane z efektywnością organizacyjną: wydajność (stosunek wyniku do wkładu), morale (jeśli w zespole stopień zaspokojenia potrzeb jest wysoki, to morale wysokie), dostosowanie - uległość (zachowania człowieka i organizacji adekwatne do ideologii tejże organizacji; ideologia zawiera zasady: uczestnictwa obywateli, usług społecznych, równości rasowej, doskonalenia jednostki), elastyczność (stopień adaptacyjności organizacji, łatwość reagowania na zmianę, wskaźniki: autonomia w podejmowaniu decyzji, rozwiązywanie problemów, zmiany produktów), instytucjonalizacja (stopień poparcia od otoczenia dla organizacji) i stabilność (brak zakłóceń wewnętrznych, dobre stosunki między pracownikami, spójność).
Twoja ocena artykułu: Dokonaj oceny przyciskiem |
Tagi: zarządzania, proces, organizacji, efektywności, ocena, modele, system, strukturalny, funkcjonalny, osobowościowe,