Rodzaje komputerowych systemów wspomagających zarządzanie

Rodzaje komputerowych systemów wspomagających zarządzanie

Data publikacji: ID: 6584bf8825989

Istnieją cztery szczeble organizacji: operacyjny, wiedzy, taktyczny, strategiczny. Struktura problemów decyzyjnych organizacji: przy wysokim stopniu ustrukturalizowania problemów decyzyjnych automatyzacja rośnie, wspomagania zaś maleje. Systemy szczebla operacyjnego: systemy transakcyjne (TPS). Mają na celu rejestrować wszystkie istotne fakty związane z działalnością firmy czy organizacji, wymagają sformalizowanego i długiego procesu projektowania, są bardzo krytyczne dla działalności, zapewniają dane dla reszty systemów.

Systemy szczebla wiedzy

  • systemy automatyzacji prac biurowych (OAS). Zawierają procesory tekstowe, systemy DTP, systemy organizacji dokumentów, poczty elektronicznej i głosowej, systemy harmonogramowania i koordynowania. Mają na celu zwiększenie produktywności pracowników danych i wiedzy w organizacji.
  • systemy organizacji wiedzy (KWS). Wspomagają pracowników wiedzy w tworzeniu i integracji wiedzy organizacyjnej. Zadania pracowników wiedzy to uaktualnianie wiedzy organizacyjnej, zapewnienie wewnętrznych konsultacji, działanie jako „agenci zmiany”.
  • systemy sztucznej inteligencji (AI). Przechowują wiedzę w aktywnej formie, oddzielają proces podejmowania decyzji od osobistych odczuć, mogą być użyte w przypadku zadań o dużym stopniu niebezpieczeństwa i zrutynizowania, pozwalają na szybkie podjęcie decyzji w sytuacjach, gdy stopień skomplikowania jest znaczący.

Systemy szczebla taktycznego

  • systemy informowania kierownictwa (SIK). Pozwalają na tworzenie raportów, zapewniają ciągłe informacje o kondycji organizacji, są wewnętrznie zorganizowane, wspomagają funkcje zarządzania takie jak planowanie i kontrola, wspomagają podejmowanie decyzji na szczeblu taktycznym (prognoza trywialna), koncentrują się na raportach okresowych, dane czerpią z systemów transakcyjnych (TPS).
  • systemy wspomagania decyzji (SWD). Wspomagają podejmowanie decyzji nieustrukturalizowanych na szczeblu taktycznym, dane czerpią nie tylko z TPS i SIK, ale również ze źródeł zewnętrznych, posiadają bazę modeli decyzyjnych, pozwalają na modelowanie, są w pełni interakcyjne, posiadają dużą moc analityczną. Rozróżnia się SWD dedukcyjne (model - driven) oraz indukcyjne (data - driven).

Systemy szczebla strategicznego

Systemy wspomagania decyzji szczebla strategicznego (ESS) lub systemy informowania kierownictwa strategicznego (EIS). Wspomagają podejmowanie decyzji na najwyższym szczeblu organizacyjnym, dostarczają informacje z różnych pionów funkcjonalnych organizacji istotne z punktu widzenia najwyższego szczebla, zawierają wysokiej jakości grafikę i zaawansowane możliwości komunikacyjne, informują na bieżąco o istotnych parametrach w przedsiębiorstwie i u konkurencji, mają mniejsze właściwości analityczne niż SWD, są za to bardziej dostosowane do potrzeb konkretnego menedżera.

Systemy w ujęciu funkcjonalnym: marketingowe i wspomagania sprzedaży, finansowo - księgowe, gospodarowanie zasobami ludzkimi, wspomagania produkcji (CIM, CAD, CAM, CAE, CAP, CAQ).

Strategiczne znaczenie IT

IT ma znaczący, długotrwały wpływ na wskaźnik wzrostu i przychody firmy. Historyczne użycie IT do wspomagania procesów organizacji przechodziło następujące fazy: - aspekt wewnętrzny (usprawnienie struktury i procesów), - aspekt integrujący (połączenie z innymi partnerami biznesowymi), - aspekt zewnętrzny (włączenie IT w produkty i usługi).

Twoja ocena artykułu:
Dokonaj oceny przyciskiem
cookie Cookies, zwane potocznie „ciasteczkami” wspierają prawidłowe funkcjonowanie stron internetowych, także tej lecz jeśli nie chcesz ich używać możesz wyłączyć je na swoim urzadzeniu... więcej »
Zamknij komunikat close